Aventus

Lyceum

Aventus Lyceum (VAVO)

Sommige leerlingen moeten middelbare schoolvakken overdoen óf willen dat zelf. En soms past een opleiding bij Aventus Lyceum qua sfeer en mogelijkheden beter bij de leerling dan het reguliere voortgezet onderwijs.
In ons Aventus Lyceum geven we voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo): leerlingen werken dan in hun eigen tempo aan een mavo- (vmbo tl-), havo- of vwo-diploma of een deelcertificaat.

Natuurlijk helpen we ze om dat diploma te halen: leerlingen krijgen persoonlijke begeleiding en goede instructies. Maar ze moeten ook zelfstandig aan de slag: het is hún diploma.

Structuur en vrijheid

Wij behandelen onze leerlingen als volwassenen. Dat betekent niet dat ze alles zelf hoeven te doen, we ondersteunen ze op een manier die zij nodig hebben om hun doel te bereiken. Welke behoefte of welk talent ze ook hebben: in ons flexibele onderwijs krijgen ze de ruimte! Kortom: een beetje structuur, maar ook veel vrijheid.

Persoonlijke begeleiding

Bij Aventus Lyceum krijgen leerlingen altijd een mentor die hen tijdens hun hele studie begeleidt. Ook kijkt de mentor samen met leerlingen hoe het gaat. Bij dyslexie, faalangst of concentratieproblemen helpen ze hen op weg! Zo wordt de kans dat ze slagen voor de vavo alleen maar groter. 

Niet alleen je leerlingen naar die eindstreep helpen, maar ook nog eens een steentje bijdragen aan hun toekomst, dat is waar Monique blij van wordt. Als docent Duits doet ze er alles aan om leerlingen de taal te laten begrijpen en als decaan helpt ze hen op persoonlijk vlak het maximale uit zichzelf te halen. “Het geeft mij zo veel energie om te zien dat ze de beste versie van zichzelf worden!”

Zelfs als Dirk Jan van Zoest over een Italiaanse markt struint, stuit hij op dingen die hij kan gebruiken in zijn geschiedenislessen. “Zo kwam ik in een verlaten dorp een boek tegen over een lokale Italiaanse voetbalclub. Daar kon ik een mooie opgave over maken. Dat zie ik echt als sport: input uit het dagelijks leven samenstellen tot een leuke opdracht of toets.”

Biologie is in deze wereld van klimaatrampen actueler dan ooit. Lucy heeft een enorme drive om haar leerlingen met een kritische blik de maatschappij in te sturen. “Biologie raakt zoveel aspecten van het leven. Ik verwerk daarom altijd de actualiteit in mijn lessen en spoor leerlingen aan zelf na te denken over soms ethische vragen.”