Monique

“Het voelt niet als werk, maar als het uitoefenen van mijn hobby”

Niet alleen je leerlingen naar die eindstreep helpen, maar ook nog eens een steentje bijdragen aan hun toekomst, dat is waar Monique blij van wordt. Als docent Duits doet ze er alles aan om leerlingen de taal te laten begrijpen en als decaan helpt ze hen op persoonlijk vlak het maximale uit zichzelf te halen. “Het geeft mij zo veel energie om te zien dat ze de beste versie van zichzelf worden!”


Voordat Monique twaalf jaar geleden bij het Aventus Lyceum begon als docent Duits, had ze nooit gedacht bij een ROC te gaan werken. “Op een middelbare school krijg je allerlei klassen, maar ik vond eindexamenklassen het allerleukste om les aan te geven. Met die leerlingen werk je dan echt samen naar een doel toe en kijk je samen naar de toekomst. Dat vond ik altijd al het leukste om te doen. Toen ik erachter kwam dat ik me volledig op die leerjaren kon focussen bij Aventus, was ik meteen verkocht.”

Geen stereotype

Als docent Duits doet ze er alles aan om haar vak zo leuk mogelijk te maken. “Niet elke leerling zit te wachten op een les Duits. Dan is het de uitdaging om je enthousiasme over te brengen zodat ze aan de slag kunnen. Je wilt natuurlijk niet zo’n stereotype norse Duits docent worden, dus probeer ik het zo leuk mogelijk te maken. Er zijn altijd kaders waar je aan moet voldoen, maar er is ook heel veel vrijheid om je lessen in te richten zoals je graag wilt. Je kan ook echt de tijd nemen voor je leerlingen. We focussen in de lessen dus niet alleen op literatuur en luisteropdrachten, maar kijken ook naar hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft zodat ze handvatten krijgen voor de toekomst. En als het ze even tegenzit? Dan kan een persoonlijk gesprek ze net het duwtje in de rug geven dat ze nodig hebben. Dat vind ik heel leuk om te doen.”

En dat is precies waarom ze zeven jaar geleden besloot ook decaan te worden. “De leerlingen hebben het niet altijd even makkelijk gehad. Als ze bij ons komen, hebben ze al het een en ander meegemaakt en zitten ze al met hele grote vragen waar ze aan moeten werken. Dit is voor hen een heel grote uitdaging. Zij leren nu al dingen over zichzelf, die anderen misschien op hun 40e pas leren, als ze een burn-out krijgen. Ze zijn dan misschien maar één jaar bij ons, maar ze leren ontzettend veel over zichzelf. Dat maakt mijn werk extra waardevol want je ziet echt waar je het voor doet!”

Verdieping en verbreding

Die combinatie tussen verdieping als docent Duits en verbreding als decaan is precies waar Moniques hart sneller van gaat kloppen. “Als decaan leer ik de leerlingen op een heel persoonlijke manier kennen en heb ik de kans om echt de diepte in te gaan. Natuurlijk is het af en toe hard werken, maar voor mij voelt het eigenlijk niet als werk. Ik zie het als het uitoefenen van mijn hobby omdat ik doe wat ik leuk vind en écht goed kan. Hier heeft Aventus mij ook enorm bij geholpen. Zo krijg ik de ruimte om verdiepende cursussen en trainingen te doen om mij verder te ontwikkelen. Zo leerde ik nieuwe handvatten om leerlingen met Autismespectrumstoornissen te begeleiden. Ik heb nog nooit gehoord dat ik een training niet mocht volgen. Dat blijven leren en je kennis verbreden vind ik heel belangrijk. Niet alleen voor mezelf, maar ook om mijn leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst.”

Allemaal hetzelfde doel

Om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst, is goede samenwerking nodig. “Aventus is een heel grote organisatie, waardoor er altijd iemand is die je kan helpen. Zo zijn er collega’s van het Loopbaan Expertise Centrum bij wie je altijd kan aankloppen en is een oplossing nooit ver weg. Die verbinding binnen en buiten het Aventus Lyceum is heel belangrijk. Ik kan wel leuk in mijn eentje iets vertellen over sollicitatieprocedures of hoe je examenteksten maakt, maar pas als we met z’n allen samenwerken kunnen we een leerling optimaal helpen. Dat dat hier mogelijk is, maakt dat ik hier nooit meer weg wil.”