Renee

‘De kunst is om je bevlogenheid niet te verliezen’

Aventus is altijd in beweging. Dat ziet ook docent Omgangskunde, Renée. In haar tien jaar bij Aventus is de organisatie continu aan het veranderen en Renée ontwikkelt lekker mee. Naast dat ze voor de klas staat, is ze ook druk als studieloopbaanbegeleider en groepsdynamisch coach. Iedere dag dus weer gegarandeerd een volle agenda


‘Ben jij de dochter van?’ Hoorde Renée bijna iedere dag in haar eerste jaar bij Aventus. “Mijn moeder werkte destijds ook bij Aventus en heeft mij toen binnengeloodst. In die tijd was het een stuk lastiger om een baan in het onderwijs te vinden dan nu. Ik heb daar ontzettend veel geluk mee gehad.” Na vier jaar werken als docent Omgangskunde en studieloopbaanbegeleider, vertrok Renée voor een jaar naar het buitenland. En net als iedere wereldreiziger, kwam ook zij met een rugzak aan inzichten terug. “Toen wist ik het zeker: onderwijs is echt mijn ding!”

Renée vond de weg terug naar Aventus en ging aan de slag als docent Omgangskunde en studieloopbaanbegeleider bij de opleiding Helpende Zorg en Welzijn niveau 2.Maar ze zocht nog meer uitdaging en volgde via Aventus de studie tot groepsdynamisch coach. “Dat houdt in dat ik nog steeds veel les geef over communicatie en burgerschap, maar ook bezig ben met de mens achter de student. Als studieloopbaanbegeleider ondersteun je studenten op school en stage. Het privéleven van studenten heeft invloed op hun ontwikkeling op school. Ze worden niet alleen beroepsbeoefenaar, maar ontwikkelen ook als mens. Dat maakt dit werk zo leuk.” Als groepsdynamisch coach haakt Renée bij lessen van collega’s die worstelen met complexe groepen aan. Deze groepen observeert en analyseert ze samen met haar collega’s. “Die uitkomsten nemen we mee om antwoord te geven op de vragen waar de groep behoefte aan heeft en wat wij als docenten kunnen doen om een veiliger leer- en leefklimaat voor de studenten te creëren.”  

Meer dan voor de klas staan

Renée was 24 toen ze voor het eerst de deuren van Aventus binnenliep. “Ik had er zóveel zin in. Ik was enthousiast, zat vol ideeën en kon niet wachten die allemaal uit te voeren.” Maar dat laatste bleek in de praktijk nog best een uitdaging. “De werkdruk in het onderwijs is hoog. Zeker als je net van de opleiding komt en het je eerste fulltime baan is. Ik merkte dus ook gelijk dat werken als docent veel meer is dan alleen voor de klas staan.  Onderwijs ontwikkelen, studenten begeleiden, overleggen en sparren is een net zo belangrijk onderdeel van je werk. En dan komt het nog wel eens voor dat er geen tijd overblijft voor je eigen creatieve ideeën. De kunst is dan om die bevlogenheid niet te verliezen.”

En dat is gelukt. Nu, tien jaar later, zit Renée nog steeds vol enthousiasme. Haar geheim? “Mijn collega’s en de geweldige mbo-studenten die puur en dynamisch zijn. Er werken veel  jonge mensen bij Aventus en die komen allemaal met dezelfde instelling hun nieuwe baan binnen: een verschil willen maken. Praten over de realisatie van die ideeën, werkt aanstekelijk. Dit werkt overigens voor alle leeftijden, denk ik, maar je ziet het nu duidelijk gebeuren bij Aventus Young. Je laten motiveren door gelijkgestemden is in veel gevallen een zeer krachtige methode.” 

Altijd in beweging

Niet alleen Renée en de andere young professionals, maar ook de leiding van Aventus, is continue in de weer met nieuwe ideeën. “Ik denk dat ik in de tien jaar hier, al wel vijf enorme veranderingen in onderwijskoers heb meegemaakt. Dat is soms lastig, omdat je jezelf steeds moet aanpassen. Aan de andere kant is het denk ik wel nodig. We moeten gelijk lopen met de maatschappij en altijd op de hoogte zijn van ontwikkelingen in het onderwijs. Daar hebben wij, maar ook zeker onze studenten behoefte aan.”