Petjo

‘Ik ben echt een MBO-mens’

Sinds zijn 23e werkt Petjo al in het middelbaar beroepsonderwijs. Hij begon als stagiair, werd docent, coördinator, vervolgens manager en groeide uiteindelijk door tot sectordirecteur Creatieve Industrie. “De eerste keer dat ik manager kon worden, weigerde ik. Daar had ik echt geen zin in. Tot ik me bedacht dat ik altijd vond dat ik het beter wist. Dan moest ik dat ook maar eens laten zien.”


Petjo begon zijn loopbaan in de Randstad, waar hij bij verschillende ROC’s werkte. Hij sloot zijn periode daar af als afdelingsdirecteur op het Mediacollege Amsterdam en kwam bij Aventus als directeur Creatieve Industrie. “Best een stap, want het gaat hier weer heel anders dan in het westen van het land”, vertelt hij. “Toch trokken Apeldoorn, Deventer en Zutphen me wel. De sector Creatieve Industrie was net opgericht, dus leek het me leuk daar vanaf het begin bij betrokken te zijn.”

Het grootste verschil met zijn vorige banen? “In de Randstad barst het van de creatieve organisaties en booming mediabedrijven, die zijn hier een stuk minder. Maar het mooie is: dat laat zien dat creativiteit op zoveel meer plekken belangrijk is dan alleen in de mediawereld. In onze sector leren we studenten dan ook design thinking: dat kunnen ze meenemen in allerlei beroepen. Ook als ze ICT’er worden.”

Sturen en coachen

Petjo vindt vooral de studenten het leukst aan het mbo. “De doelgroep is fantastisch! Je hebt invloed op de keuzes die studenten tussen de 16 en 22 jaar maken. Je kunt ze sturen en coachen en ziet waar ze uiteindelijk terechtkomen. Op sociale media zie ik nog weleens wat oud-studenten nu doen. Zo postte laatst een oud-student dat hij zijn zoveelste Olympische Spelen had meegemaakt als cameraman. Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar als ik dat lees, denk ik: ‘wauw, daar heb ik een beetje aan meegeholpen’. Dat is waarom ik in het onderwijs werk.”

Zo belde Petjo ook één van zijn oud-studenten om zijn huis op te knappen. “Ik wist dat hij een aannemersbedrijf had opgericht”, vervolgt hij. “Hij stuurde vervolgens een ándere oud-student om de klus te klaren en die wist nog dat ik hem les heb gegeven. Dat is superleuk om te zien.”

Van stagiair naar sectordirecteur

Als sectordirecteur geeft hij studenten natuurlijk geen les meer: de directe invloed is weg. “Maar indirect kan ik wel veel voor ze betekenen. Onze Aventus-locatie in Deventer staat bijvoorbeeld naast Saxion, een paar ingenieursbureaus en een softwarebedrijf. We zijn nu bezig om samen een stadscampus te creëren waar we allemaal profijt van gaan hebben. Dat trekt studenten, helpt het bedrijfsleven verder en is een bezoekerstrekker. Op die manier heb ik nu dus wel invloed.”

Ook denkt Petjo mee over hoe nieuwe technologieën zoals AI een plek kunnen krijgen in het onderwijs. “Ik vind het fascinerend om me daarin te verdiepen en te kijken hoe we dat zelf kunnen gebruiken. Kan het onze organisatie verder helpen of specifiek onze docenten bijvoorbeeld? Kunnen we AI gebruiken om erachter te komen waarom sommige studenten weinig aanwezig zijn? Ik hou ervan om naar nieuwe antwoorden te zoeken en ervoor te zorgen dat dit soort ideeën besproken worden. Dat is dan lekker even wat anders dan wat ik dagelijks doe.”

Gemeenschappelijke passie

Bij Aventus vindt Petjo allemaal gelijkgestemden. “In het onderwijs werken mensen met passie voor studenten en hun beroep. Dat merk je aan alles”, vertelt hij. Ook voelt zijn team een beetje als familie. “Het voelt vertrouwd en warm. Je kunt overal binnenlopen voor een praatje of een vraag en iedereen wil je helpen. Aan de ene kant is iedereen toegankelijk, aan de andere kant zien collega’s me wel als ‘de directeur’. Als ik per ongeluk iets beloof, houden mensen zich daar wel aan vast.”

Om de zoveel jaar volgt Petjo een opleiding om zichzelf uit te dagen en te toetsen. Zo volgde hij twee jaar geleden een onderdeel van een master in strategisch leiderschap. “Nu volgen we met het hele management- en directeurenteam een opleiding bij dezelfde partij. We toetsen onze kennis aan theorieën en kijken naar ons eigen gedrag. Hoe kunnen we verklaren waarom we doen wat we doen? Ik leer veel bij, dat zijn leuke dingen om te doen.” Zijn belangrijkste tip? “Pak je kansen. Want dan kun je je hele leven blijven ontwikkelen.”