Peter

‘Na al die tijd heb ik nu een wereldbaan’

Peter wordt al zijn hele leven blij van werken met jongeren. Hij was actief in ouderraden op de school van zijn kinderen, hielp bij de scouting en droomde altijd van het docentschap. Tot het een paar jaar geleden eindelijk zover was. “Alles klopte, ik had de tijd en ruimte om de overstap te maken. Ik sta pas drie jaar voor de klas, maar het is nu al de leukste baan uit mijn carrière.”


Peter noemt zichzelf een ‘beginner in een oud lichaam’, al is hij pas 62. “Mijn leeftijd viel vooral op toen ik als senior stageliep bij een jongere collega. Het leek de omgekeerde wereld! Dat was tijdens het volgen van pedagogische vakken voor mijn docentbevoegdheid. Die kon ik in één jaar halen.” De reden dat hij het onderwijs in ging? “Iedere dag is anders en alle studenten zijn anders. Ik vind de menselijke maatstaf heel fijn, het onderwijs is natuurlijk niet zo op geld gericht als het bedrijfsleven”, aldus Peter

Studenten begeleiden

Volgens Peter draait lesgeven vooral om een goede relatie met studenten. “Als ze goed in hun vel zitten, komt de kennis vanzelf. En daar hebben studenten soms wat hulp bij nodig, want hun hersenen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Dan doen ze dingen waarvan ik denk: ‘waarom doe je dat nou?’ Ik vind het heel leuk om ze te begeleiden en ze te zien groeien. Ik kan met ze meeleven zonder me te veel mee te laten sleuren in hun problemen. Dat ik die eigenschap kwijt kan in mijn werk, daar haal ik veel energie uit.”

Naast zijn jarenlange praktijkervaring is één van de belangrijkste lessen die Peter zijn studenten mee wil geven dat dingen soms mislukken. “Ik ben ondernemer geweest”, vertelt hij. “Dat ging soms goed en soms slecht. Zo leerde ik dat falen mag, ook al is dat shit. Morgen gaat de zon weer schijnen!”

Op zoek naar antwoorden

Docenten krijgen steeds meer een coachende rol bij Aventus. Dat is Peter op zijn lijf geschreven. “Feitenkennis kunnen ze ook zelf opzoeken. Ik vind het daarom leuk dat ik de ruimte krijg om mijn lessen zelf in te vullen en samen met studenten op zoek te gaan naar antwoorden. Waar vinden ze informatie? Klopt het wat ze hebben gevonden? Ook deel ik bijvoorbeeld nieuwe uitvindingen uit de techniekwereld met studenten of we werken met virtual reality. Door het onderwijs zo leuk mogelijk te maken, onthouden studenten het ook beter. Ik heb veel zin om met dit soort onderwijsvernieuwing aan de slag te gaan en met passie samen te werken met collega’s.”

Zelf blijft hij ook cursussen en workshops volgen om zich te ontwikkelen. “Vaktheorie bijvoorbeeld, of een slb-cursus die nu gepland staat. Ik analyseer sowieso regelmatig wat er wel en niet goed ging op een dag. Als ik merk dat ik ergens hulp bij kan gebruiken, dan vraag of regel ik dat. Dat gaat heel eenvoudig hier bij Aventus.”

Zelf de slingers ophangen

Peter vertelt dat hij zich goed voelt in zijn team. “Je moet zelf de slingers ophangen en de sfeer maken. Ik voel me thuis bij Aventus en zorg er vooral voor dat studenten zich hier óók thuis voelen. Dat gaat natuurlijk makkelijker als je het zelf naar je zin hebt, dat straal je uit naar je studenten. Zo maken we er samen wat van!”