Menno

‘Werkplezier vind ik héél belangrijk’

Menno houdt ervan om mensen te helpen en problemen op te lossen. Iets wat hij goed kwijt kan in zijn functie als specialist onderwijslogistiek. “Sinds ik bij Aventus werk, ben ik tot het besef gekomen dat werk ook heel leuk kan zijn. Ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk en de weken vliegen echt voorbij.”


Jarenlang werkte Menno in de supermarktwereld: van vakkenvuller bij Albert Heijn, naar inkoper bij C1000 tot manager Winkelverbouwingen bij Jan Linders. Totdat het tijd was voor iets nieuws. “Een goede functie, een mooie leaseauto en een goed salaris zijn niet zaligmakend als je geen werkplezier hebt”, legt hij uit. “Dus heb ik ontslag genomen en ben ik met een loopbaancoach gaan kijken wat dan wel bij me past. Daar kwam een baan uit waarbij je echt het verschil maakt in de maatschappij. Minder commercieel, meer mensgericht. En daar was de match met Aventus.”

Mensen helpen

Als specialist onderwijslogistiek ondersteunt Menno de onderwijsteams in het organiseren van het onderwijs: van inschrijving tot examinering. “De onderwijsteams weten precies wat studenten allemaal moeten leren, maar ze vragen mij om mee te denken hoe ze die opleiding over de komende jaren het beste kunnen opbouwen. Zo werk ik indirect mee aan goed onderwijs. Ik denk dan mee vanuit de procesmatige kant. Het werk is heel divers en de sfeer is heel collegiaal. Binnen elke sector is een specialist onderwijslogistiek, daar werk ik dan mee samen. Maar als ik iets nodig heb van iemand uit het onderwijs of van een directielid, dan kan ik dat gewoon vragen. Er heerst een hele fijne en prettige sfeer.”

Menno is sociaal, heeft kennis van zaken, is een echte verbinder en helpt graag mensen. “Hoe ik ben als persoon past heel goed bij het werk dat ik doe”, vertelt hij. “Als ik tijdens mijn werkdag iemand heb geholpen, ga ik met een blij en fijn gevoel naar huis. Dat kan iets heel complex zijn, maar ook juist iets heel kleins. Zo kreeg ik een mail van een teammanager die schreef dat er in zijn team iets misging in de aanwezigheidsregistratie van studenten. Dan maak ik een rapportage, bedenk ik wat hij waarschijnlijk allemaal zou willen zien en duiken we er tijdens een gesprek verder in. Als ik hem dan heb verder geholpen, is mijn dag weer goed.”

Iedere dag wordt Menno er weer aan herinnerd hoe waardevol zijn baan is. “Je ziet direct waar je het voor doet. Van ict’ers tot kapsters tot ondernemers: op school zie je een goede afspiegeling van de maatschappij. Ik praat dan ook altijd met trots over Aventus, eigenlijk ben ik een soort ambassadeur”, lacht Menno. Dat wilde hij ook in zijn vrije tijd uitdragen. “Ik hardloop vier keer per week en dacht: hoe leuk is het als ik dan een shirtje van Aventus draag? Toen heb ik dat geregeld met onze marketing- en communicatieafdeling en nu sport ik met trots in een Aventus-shirt!”

Aandacht voor medewerkers

Menno is graag met mensen in contact, of het nou is om iemand te helpen of om gewoon gezellig een praatje te maken. “Dat menselijke aspect vind ik heel belangrijk. Toen we in de coronatijd lange tijd thuis zaten, was er vanuit de Aventus-directie superveel aandacht voor ons als medewerkers. En dan heb ik het niet alleen over alle cadeautjes die we door de brievenbus kregen, maar ook gewoon de online momenten waarop we elkaar even spraken.”

“Daarnaast hadden we altijd een beoordelingsgesprek waarbij we met onze leidinggevenden naar ons werk en onze resultaten keken”, vervolgt Menno. “Maar vanaf dit jaar wordt dat een ontwikkelgesprek. We bespreken dan vragen als: waar wil ik me in ontwikkelen en hoe vind ik mijn werk-privébalans? Een stuk persoonlijker dus. Een hele prettige insteek.”