Martin

‘Ik ben blij dat ik studenten kan begeleiden naar de toekomst van hun leven’

In 2018 maakte Martin de keuze om zijn baan bij de bank te verwisselen voor het onderwijs. De waardering die hij in zijn vorige baan een beetje miste, krijgt hij bij Aventus driedubbel terug. “Het gevoel van waardering in je werk is heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat ik Aventus ook weer iets terug wil geven.”


Na 18 jaar in het bankwezen stapte Martin zelf over naar het onderwijs. “De werkgelegenheid in de banksector nam af en het persoonlijke klantcontact verminderde flink. Bij Aventus heb ik dat volledig teruggevonden. Ik vind het heerlijk om met studenten te werken en mijn werkervaring en alle kennis die ik eerder heb opgedaan aan ze over te dragen. Ik heb geen dag spijt gehad van de overstap.”

Student is klant

De gelijkenis tussen het bankwezen en het onderwijs is dat je klantgericht werkt. Martin deelt: “Ik zie studenten als klanten. We zijn als school verantwoordelijk voor de juiste begeleiding om onze studenten op weg te helpen naar een mooie carrière. Dat is in mijn ogen de beste manier om het meeste uit het onderwijs te halen.” Als docent krijgt Martin gelukkig veel ruimte om zijn lessen zelf in te richten. “Ik mag mijn creativiteit gebruiken, zelf met ideeën komen en dingen uitwerken.”

Martin geeft het vak Ondernemerschap en Financieel Management, dat laatste vinden veel studenten niet altijd het leukste. “Ze vinden het vaak moeilijk”, legt hij uit. “Dus probeer ik het zo leuk mogelijk te maken. Alleen al door studenten zo veel mogelijk te betrekken in mijn lessen. Niet alleen zenden, maar ook vragen stellen. Hoe denk jij hierover? Heb je van dit begrip al een keer gehoord? Ook levendige voorbeelden uit de praktijk gebruiken, helpt studenten te motiveren voor het vak.”

Dat lukt natuurlijk niet altijd. “Lol met studenten is leuk, maar sommige klassen zijn wat lastiger. Daarin is orde houden bijvoorbeeld moeilijk. Maar ik krijg veel energie van groepen waar ik veel interactie mee kan creëren of studenten die verdiepende vragen stellen. Dat motiveert me enorm.”

Feedbackpuntjes

Martin leert elke dag meer over het docentschap door de ervaring die hij opdoet. Daarnaast is hij niet bang om in de spiegel te kijken. “Ik vraag mijn studenten regelmatig om feedback, zodat ik me kan blijven ontwikkelen. Vorig jaar kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat ik te veel aan het woord ben. Dit jaar heb ik dat dus veranderd: aan het begin van de les geef ik korte instructie, waarna studenten zelf aan de slag mogen. Dan hebben ze thuis minder huiswerk te doen, daar worden ze blij van.”

“Tijdens de diploma-uitreikingen ben ik pas écht trots op ‘mijn’ studenten”, gaat Martin verder. “Dan lopen ze met hun diploma de school uit en dan denk ik: ‘Ik ben blij dat ik ze verder mocht helpen’.”

Sociale werksfeer

Martin ervaart in het onderwijs een hele sociale en informele sfeer. “Het is prettig om hier te werken: collega’s gunnen elkaar onderling het beste en er heerst geen concurrentiegevoel. We hebben het gezellig, maken lol en gaan normaal met elkaar om. Iedereen is welkom en we respecteren elkaar om wie we zijn. Alleen dat al zorgt voor een fijn team.”