Mark

‘Naast lesgeven kun je nog zoveel andere leuke dingen doen als docent’

Met een MTS- en HTS-diploma Autotechniek op zak stapte Mark het bedrijfsleven in, waar hij voor diverse auto-importeurs werkte. Al jaren spookte het door zijn hoofd om het onderwijs in te gaan. In 2014 zette hij dan eindelijk de stap. “Bij Aventus kreeg ik de mogelijkheid om werkend te leren. Terwijl ik voor de klas stond, was ik bezig met het behalen van mijn Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG).”


Mark kwam als zij-instromer het onderwijs in. Daar is hij tot op de dag van vandaag nog steeds erg blij mee. “Ik vind het werk hartstikke leuk: de omgang met studenten, mijn kennis delen en dat je aan het begin van de dag niet exact weet hoe de dag verder gaat lopen. Daarnaast is de sfeer binnen Aventus heel fijn, met studenten, maar ook met collega’s. Iedereen is in voor een praatje”, vertelt hij. Het eerste jaar gaf Mark lessen autotechniek, nu geeft hij alweer een aantal jaar automanagement. “Wij leiden de receptionisten en verkopers van een autobedrijf op. Dus eigenlijk het visitekaartje van zo’n bedrijf: de medewerkers met de schone handen.”

Spiegel voorhouden

“Mbo-studenten zijn een hartstikke leuke doelgroep. Het is een doelgroep die de overgang aan het maken is van student naar werkende. Dat is superleuk om te zien. We werken bijvoorbeeld met best veel dezelfde stagebedrijven waar studenten soms ook blijven hangen na het behalen van hun studie. Het is dan heel leuk om te horen dat ze het daar echt goed doen.”

Behalve de van-student-naar-werkende-fase vindt Mark het waardevol om zijn kennis en tips met studenten te delen. “Ze zitten in een fase waarin ze zich veel ontwikkelen. En ik vind het erg waardevol om daaraan bij te dragen: niet alleen de lesstof meegeven, maar soms ook even een spiegel voorhouden. Sommige studenten vinden die spiegel fijn, anderen knikken keurig ‘ja’ en doen vervolgens ‘nee’. Het leuke is: uiteindelijk komen ze er allemaal.”

Vrij om jezelf te ontwikkelen

Naast het lesgeven is Mark ook druk met andere taken in het onderwijs. “Zo ben ik onder andere Osiris-coach, bpv-coördinator en stagebegeleider en houd ik met bezig met de ontwikkeling van onderwijs. Als Osiris-coach ben ik het aanspreekpunt van mijn collega’s en bouw ik in het systeem de structuur om de studievoortgang van studenten bij te houden. Als bpv-coördinator heb ik regelmatig contact met het werkveld. Je bent daarbij verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van voldoende geschikte stageplaatsen voor de studenten. Die variatie en mogelijkheden vind ik erg leuk.”

“Op dit moment ben ik ook bezig met een traject om senior docent te worden”, gaat Mark verder. “Ik volg via Aventus en extern regelmatig cursussen en  workshops om mezelf te blijven ontwikkelen. Je bent namelijk ook vrij om zelf met cursussen of trainingen te komen. Zo merkte ik dat de verschuiving van benzinemotoren naar elektrische auto’s steeds meer onder de aandacht kwam. Toen heb ik een cursus uitgezocht, overlegd met mijn leidinggevende en uiteindelijk kreeg ik de gelegenheid om die te volgen. Zo leer je steeds een beetje bij.”