Marinus

‘Het onderwijs is continu in ontwikkeling en jij daardoor ook’

Tot twee jaar terug was Marinus leidinggevende bij de scouting. “Ik zat zelf van kleins af aan al bij de scouting. Ik maakte daar vrienden, bleef hangen en kwam tot de ontdekking dat ik het begeleiden van jongeren ook leuk vind. Het gaf me enorm veel energie. Dit was dan ook het moment dat ik wist: hier wil ik in mijn verdere loopbaan iets mee doen.”


Vier jaar geleden maakte Marinus de stap van engineer bij een installatiebedrijf naar docent. “Toen ik op zoek ging naar iets anders, vroeg ik mezelf af wat ik nou echt wilde. Blijf ik in dezelfde hoek of gooi ik het roer om en ga ik kijken wat er nog meer mogelijk is? Met jongeren werken sprak me altijd al aan. En zo heb ik dan ook via-via een paar meeloopdagen weten te regelen bij een ROC in Zwolle.”

Zij-instroomtraject

De meeloopdagen in Zwolle vielen bij Marinus in de smaak. “Op een gegeven moment werd daar een docent ziek en vroegen ze aan mij of ik invalwerk wilde doen voor twee dagen in de week. Dan word je best wel in het diepe gegooid. Maar het beviel me goed. En toen kwam er bij Aventus een vacature langs voor een vaste docent waar ik op heb gesolliciteerd.”

Als invaller zonder onderwijsbevoegdheid mag je tijdelijk voor de klas staan, dus moest Marinus zich laten bijscholen. “Bij Aventus heb ik een PDG-traject doorlopen. Dat is een zij-instroomtraject waarbij je je onderwijsbevoegdheid behaalt en tegelijkertijd voor de klas staat. Dat duurt ongeveer 1,5 jaar en is vrij pittig. Maar het is me gelukt!” Nu werkt Marinus alweer vier jaar bij Aventus als docent elektrotechniek.

Dynamisch beroep

Marinus vindt vooral de afwisseling in het onderwijs erg leuk. “Het is een heel dynamisch en divers beroep. En vanuit Aventus krijg ik veel vrijheid en vertrouwen. Zo kun je, uiteraard binnen bepaalde kaders, je eigen onderwijs vormgeven. De flexibiliteit en het dynamische aspect van het leraarschap passen echt bij me. In het bedrijfsleven had je langdurige projecten waar je een paar maanden mee bezig was, maar ik vind het juist leuk om kortdurend bezig te zijn met verschillende taken. Daarnaast leid ik nieuwe generaties op tot werknemers in de techniekbranche: een sector waar ze van groot belang zijn als monteurs van bijvoorbeeld zonnepanelen of warmtepompinstallaties.”

Wat betreft het ontwikkelen binnen het onderwijs zit het volgens Marinus ook wel goed. “De Aventus Academie biedt een heleboel trainingen en cursussen aan. En als ik bijvoorbeeld vaktechnische cursussen wil volgen, is dat ook mogelijk. Ik vind de kansen die Aventus me aanbiedt erg fijn. Zo ga ik in januari een eendaagse training volgen over brandveiligheid binnen gebouwen. Een onderwerp waar ik nog niet zoveel mee heb gedaan, maar wat natuurlijk ook met elektra te maken heeft.”

De kracht van het samenwerken

“Als ik een student of collega heb geholpen, ga ik met een blij gevoel naar huis”, vervolgt Marinus. “En of dat nou onderwijs-gerelateerd of persoonlijk is, dat maakt niet uit. Naast anderen helpen vind ik samenwerken met collega’s ook erg waardevol. De kracht van samenwerken is enorm sterk: je leert elkaar meteen beter kennen. De sfeer binnen Aventus vind ik dan ook erg fijn, ik voel me er echt thuis.”