Lucy

‘Ik wil thuiskomen en denken: ik heb écht iets betekend voor iemand’

Biologie: een vak waarbij je jaar in jaar uit hetzelfde verhaal vertelt? Think twice. Biologie is in deze wereld van klimaatrampen actueler dan ooit. Lucy heeft een enorme drive om haar leerlingen met een kritische blik de maatschappij in te sturen. “Biologie raakt zoveel aspecten van het leven. Ik verwerk daarom altijd de actualiteit in mijn lessen en spoor leerlingen aan zelf na te denken over soms ethische vragen.”


De vavo-leerlingen hebben door allerlei omstandigheden vertraging opgelopen. Ze hebben hun eindexamen niet gehaald, zijn een tijdje uit de running geweest of wonen pas net in Nederland. “Ze hebben vaak al heel wat levenservaring”, aldus Lucy. “Dat maakt het een interessante en inspirerende doelgroep. Ondanks eerdere tegenslagen zijn ze extreem gemotiveerd. Het voelt heel goed om mensen te helpen om stappen in hun leven te zetten die ze anders misschien niet zouden zetten.” Wat ze het mooiste vindt? “Als ik zie dat leerlingen dingen gaan begrijpen. Je ziét de kwartjes gewoon vallen.”

Voordat Lucy in het onderwijs terechtkwam, werkte ze bij een ministerie. Dat gaf haar totaal geen voldoening, vertelt ze. “Ik zag hoeveel belastinggeld er naar de gekste dingen ging”, vertelt ze. “Dat vond ik onuitstaanbaar. Ik wil thuiskomen en denken: ik heb écht iets betekend voor iemand.” Dat vond ze in het onderwijs. “Vooral bij Aventus. Er zit echt een groot hart achter ons onderwijs, we willen op de eerste plaats het beste voor onze leerlingen. Hier heerst een cultuur van vertrouwen en iedereen steunt elkaar. Ik sta al tien jaar voor de klas en kom nooit uitgeput thuis.”

Onderwijs als spiegel

Het helpt enorm dat Lucy’s leidinggevende weet hoe het is om voor de klas te staan. “Die weet waar ik het over heb als ik iets vertel en staat naast ons in plaats van boven ons. Dat is heel fijn.” Zo’n meedenkende blik helpt je verder te ontwikkelen. “Je wordt erg met jezelf geconfronteerd als je met jongeren werkt. Je moet naar jezelf kunnen kijken en jezelf blijven verbeteren. Een leuke zoektocht! Zo ben ik erg gedreven en ben ik continu op zoek naar de balans tussen leerlingen motiveren, zorgen dat ze aan de slag gaan en een leuke sfeer houden.”

Daarom leest ze veel over communicatie en pedagogiek. “We kijken met het hele team naar hoe vavo-leerlingen het beste leren. We bekijken recente onderzoeken en brengen allemaal wat in. En het leuke is, dat we daar ook écht iets mee doen. Zo heb je het gevoel dat je zelf vooruitkomt én het onderwijs verder helpt.” Ook blijft Lucy up-to-date tijdens jaarlijkse bijscholingslessen van het Nederlandse Instituut voor Biologie. “Hoogleraren komen dan de laatste wetenschappelijke bevindingen toelichten. Heel interessant.”

Voorbereiding op de toekomst

Als docent heb je een belangrijke rol om je leerlingen goed voor te bereiden op de toekomst, vindt Lucy. “Daarom koppel ik thema’s uit de lesstof aan ontwikkelingen in de maatschappij. Dat vind ik persoonlijk heel belangrijk. Als ik bijvoorbeeld een hoofdstuk over eetgedrag van dieren behandel, dan bespreek ik ook het feit dat veel dieren ons plastic afval eten. Ik laat röntgenfoto’s zien van dieren die bijvoorbeeld een plastic speelgoedautootje in hun maag hebben. Zo probeer ik een gesprek op gang te brengen.”

Dat zijn niet altijd de leukste onderwerpen. “Maar wel heel belangrijk. Ik wil leerlingen aan het denken zetten, ze vragen blijven stellen. Ze bewust maken van wat er allemaal gebeurt in de wereld. Ik schuw onderwerpen niet: hoe meer je dingen begrijpt, hoe sterker je in je schoenen staat. Juist met de boodschap: jullie leven óók op deze aarde, en die kunnen we zelf vormgeven. We hebben er invloed op.”

(De foto is gemaakt door Masa, een van de leerlingen van Lucy.)