Lucas

‘Ervoor zorgen dat Aventus-collega’s hun werk goed kunnen doen: dat geeft energie’

Als íemand dynamisch werk heeft, is het Lucas wel. Als HR-medewerker komt hij met veel Aventus-collega’s in contact om ervoor te zorgen dat ze alle middelen hebben die ze nodig hebben om hun werk goed en veilig uit te voeren. “Dat vind ik heel belangrijk. Tijdens mijn studie speelden docenten een grote rol, dus ik weet hoe belangrijk het is om ze de juiste handvatten te geven.”


Lucas liep zijn eindstage bij Aventus, waarna hij hier graag wilde blijven werken. En dat kon: hij werkte eerst een half jaar bij de personeel- en salarisadministratie en maakte toen de overstap naar HR-advies. “Ik ben de jongste op de afdeling, maar de sfeer is goed”, aldus Lucas. “We kunnen lachen met elkaar en bij elkaar terecht als het wat minder gaat. Die informaliteit vind ik belangrijk. Daarnaast delen we dezelfde visie: we willen allemaal het beste voor onze collega’s. Ik voel me hier echt thuis.”

Als beginner in zijn functie leert Lucas natuurlijk nog elke dag. Maar hij volgt ook nog een opleiding naast zijn werk. “Ik heb mbo gedaan en doe nu een opleiding HRM op hbo-niveau. Daar krijg ik de ruimte voor van mijn leidinggevende. Superfijn, want zo blijf ik me actief ontwikkelen in mijn vakgebied, ook met aanvullende cursussen die Aventus aanbiedt. Al leer ik natuurlijk ook erg veel door gesprekken met collega’s of docenten met meer ervaring.”

Bijdrage aan het onderwijs

Naast dat hij zich goed voelt bij Aventus en in zijn werk, is het Lucas’ doel om dat ook voor elkaar te krijgen voor andere collega’s. “Iemand die goed op diens plek zit, geeft beter les en is enthousiaster. Ik vind het geweldig om daaraan bij te mogen dragen”, vertelt hij. “Ik zorg vooral voor de zaken om het werk van docenten heen: één van mijn grootste aandachtsgebieden is Arbo. We hebben bijvoorbeeld praktijklokalen van de sector Techniek & Mobiel waar auto’s en tractoren staan. Die zetten ze tijdens de lessen weleens aan om leerlingen te laten zien hoe die machines werken. Mijn taak is dan bijvoorbeeld om te zorgen dat het aantal decibel niet schadelijk is voor de leerlingen en collega’s en dat de machines veilig gebruikt worden.”

En als het geluid wel op standje schadelijk staat? “Dan kijk ik samen met docenten en teammanagers hoe we dat het beste op kunnen lossen. Ik vind dat praktische en het contact met collega’s heel tof, want zo draag ik mijn steentje bij aan het optimaliseren van ons onderwijs. Docenten kunnen dankzij kleine aanpassingen hun baan namelijk beter uitvoeren.” Zijn doel? “Dat iedere Aventus-collega een optimale werkomgeving heeft. En dat iedereen zich mede daardoor op z’n plek voelt. Zou geweldig zijn toch?”