Kristel

‘Mijn ervaring in de zorg komt als docent goed van pas’

Studenten die écht enthousiast worden van een les die je ontwikkelt. Dat is waar je het voor doet, toch? Dat vindt Kristel nou ook. Ze werkte 20 jaar als verloskundige toen ze besloot om het roer om te gooien. Ze ging van de ouderenzorg naar de ICT en kwam uiteindelijk als docent Verpleegkundige in opleiding bij Aventus terecht. “Ik leer en mag tegelijkertijd onze studenten helpen groeien.”

Studenten helpen hun stem te vinden

“Op een dag zei mijn man, die al docent was bij Aventus, dat er een vacature vrijkwam”, vertelt Kristel. “Ik solliciteerde, werd aangenomen en kwam in een luxepositie: ik volg betaald een opleiding tot docent én mag meteen zelf lesgeven. Zo leer ik terwijl ik onze studenten mag helpen groeien.” En dat terwijl Kristel als zij-instromer eerst weinig uren zou krijgen. “Wat blijkt? De opleiding groeit erg hard: er is altijd wat te doen!”

Eén van de leukste dingen aan haar werk vindt Kristel dat je studenten volop met hun persoonlijke ontwikkeling kunt helpen. “Door mijn jarenlange ervaring in de zorg, heb ik met eigen ogen gezien waar het in de praktijk misgaat. Veel verpleegkundigen vinden het moeilijk om voor zichzelf op te komen. Ik help mijn studenten daarom om een eigen mening te vormen, zodat zij hier voorbereid zijn op hun toekomst. Het is fijn om daar een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Onderwijs ontwikkelen

Kristel geeft onder andere het vak Burgerschap. “Vroeger had ik een hekel aan het vak en nu geef ik het zelf”, lacht ze. “Ik zit in de expertgroep en het designteam en ontwikkel dus zelf het onderwijs. Daar kan ik mijn eigen praktijkervaringen in meenemen. Interessant om mee bezig te zijn!” Ook de doelgroep ligt haar wel. “Mbo-studenten zijn superleuk. Als ze hun eigen stem vinden en het zichzelf gunnen om iets te zeggen, komen er interessante dingen naar voren”, legt ze uit.
Ook de chemie in een klas is belangrijk. “Er zijn klassen waar het goed loopt en klassen waar het wat stroever loopt. Soms sta ik met het zweet op mijn rug en bedenk ik hoe ik iets voor elkaar moet krijgen. Het is een kwestie van uitvogelen: wat bij de ene klas een briljante les lijkt, kan bij de andere klas niet werken. Maar als we lol hebben en over echte, zinvolle onderwerpen praten, ontstaan er altijd mooie dingen. Het geeft me veel voldoening om te zien hoe klassen zich in een half jaar ontwikkelen.”

Eindeloos blijven leren  

Dat lesgeven was één van de grootste uitdagingen toen ze de overstap maakte vanuit de zorg. “Soms doe ik maar wat en kijk ik dan wel of het werkt”, lacht Kristel. “Het is voor mij ook een leerproces: ik zeg soms letterlijk tegen studenten dat ik zelf ook nog veel moet leren. Gelukkig krijg ik die ruimte hier ook volop.”
Ook van haar Aventus-collega’s leert ze veel. “We werken in een divers team en hebben allemaal een andere werkwijze. Toch werken we goed samen. Bij de opleiding Verpleegkunde zijn we bijvoorbeeld met een nieuwe leerroute begonnen, wat voor iedereen een uitdaging is. In team Zutphen vergaderen we daarom wekelijks: zo leren we met z’n allen onze weg te vinden. Er is ruimte voor ieders inbreng.”
Kortom: Kristel zit op haar plek. “Het docentschap vraagt veel van je, maar het geeft ook veel voldoening”, vertelt ze. “Het is een actief en dynamisch beroep, want je hebt veel verschillende klassen en vakken. Dat maakt het des te leuker. Vooral als studenten écht enthousiast worden van mijn les, dat vind ik tof! Ik raad het onderwijs aan iedereen aan: je leert er zelf ook zo ontzettend veel van.”