Edith

‘Bij Aventus kan ik m’n eigen kleur geven aan lessen’

Het leek Edith altijd al leuk om haar kennis als verpleegkundige over te brengen op anderen. En dus waagde ze de sprong: ze solliciteerde als docent Verpleegkunde bij Aventus. Met succes! Als docent leert ze nu onze studenten de kneepjes van het vak. “De enthousiaste reacties van studenten bevestigen dat ik de juiste keuze heb gemaakt.”

Aan de slag

Vanwege de toenmalige coronamaatregelen vond het sollicitatiegesprek van Edith online plaats. “Ik had geen onderwijservaring, dus tijdens het gesprek hadden we het vooral over mijn persoonlijke kwaliteiten. Zo vroeg Aventus me hoe ik zou reageren in bepaalde situaties. Die coachende rol als docent is erg belangrijk hier.” Op dit moment volgt ze het zijinstroomtraject. “Dat is speciaal voor mensen die wel alle kennis van het vak hebben, maar nog weinig of geen ervaring hebben als docent. Ik leer al doende en sta al sinds het begin voor de klas. Dat was in het begin doodeng. Maar nu ben ik al ongeveer vijf maanden bezig en voel ik me helemaal op m’n plek! Aventus geeft me vertrouwen: ze geloven in mijn capaciteiten en geven me tips en adviezen waar nodig. Je wordt niet aan je lot overgelaten”, glimlacht Edith. 

Gouden momenten

Edith legt uit dat ze bewust voor Aventus als werkgever heeft gekozen. “Ik had namelijk het idee had dat ik hier vrijheid in m’n werk zou krijgen. En dat is ook zo: ik heb met docenten meegekeken en ervaar nu ook zelf dat je je eigen kleur aan een les kunt geven. Zodat de les bij mij én mijn studenten past. “PowerPointpresentaties van collega’s zijn handig ter inspiratie, maar als je echt jouw verhaal wilt maken van de lesstof, dan kun je het beste zelf aan de slag”, gaat ze verder. “Je moet onderzoeken wat jij zelf de fijnste manier vindt om de stof over te brengen. En daar krijg je alle vrijheid in. Ik heb dan wel weinig ervaring als docent, maar neem wel veel praktijkkennis mee: minstens zo waardevol! Dat vinden collega’s gelukkig ook fijn. We leren veel van elkaar.”

Ook kan Edith goed met haar studenten opschieten. “De momenten dat ik voor de klas sta, voel ik me goed. Vooral als ik merk dat ik de studenten weer een stapje verder heb gebracht en ze enthousiast zijn. Passie voor het vak bij ze aanwakkeren: dat zijn de gouden momentjes. En die zijn er heel veel!”