annelies

‘Ik kan mijn behulpzaamheid goed kwijt in mijn werk’

Annelies werkt sinds 2002 bij Aventus. Ze zat ongeveer tien jaar lang in hetzelfde team, maar op een gegeven moment was het tijd voor een nieuwe stap. “Ik houd heel erg van zekerheid. Als ik het ergens naar mijn zin heb, waarom zou ik dan verder kijken? Maar ik merkte aan alles dat het tijd was om een nieuwe uitdaging aan te gaan en me verder te ontwikkelen. Dat kon gelukkig!”


Daarom zette Annelies de stap om van het service- en informatiepunt naar de servicedesk te gaan. “Ik dacht: als ik niet alleen op zakelijk, maar ook op persoonlijk gebied stappen wil maken, moet ik ook nieuwe dingen uitproberen. Toen de vacature van servicedeskmedewerker voorbijkwam op ons Aventus-portaal greep ik mijn kans.”

Grote (persoonlijke) ontwikkeling

Annelies ging zonder enige ICT-achtergrond van start. “Dat was gelukkig geen probleem. Want in deze functie leer je juist door te doen en te blijven herhalen. En daarnaast zijn de werkzaamheden niet alleen ICT-gerelateerd, merendeels is het ook facilitair. Daardoor heb je veel contact met collega’s van andere afdelingen. Dit maakt het werk heel breed en afwisselend: zo help je de ene dag iemand met een liftstoring en daarna een ander met de wifi op zijn smartphone. Veel verschillende vragen waar je je niet altijd op kunt voorbereiden omdat ze spontaan voorbijkomen.”

Met deze stap heeft Annelies een grote ontwikkeling doorgemaakt. “Ik ben heel trots op mezelf dat ik deze stap heb genomen en dat het ook goed gaat. Iedere dag leer ik weer iets nieuws.”

Medewerkers en studenten helpen

Sinds 1 oktober 2022 werkt Annelies bij de servicedesk waar ze onder andere ICT-vragen van medewerkers en studenten oplost. “Voor alle vragen als het gaat om je laptop, telefoon of systemen kun je bij de servicedesk terecht. Vooral het contact met de medewerkers en studenten vind ik fijn. Het gevoel dat je anderen verder kan helpen met soms maar één kleine aanpassing, is heel waardevol. Ik ben ook heel behulpzaam en oplossingsgericht en vind het leuk om problemen te achterhalen. Dat kan ik goed kwijt in mijn werk.”

Ondanks dat ze niet voor de klas staat, draagt Annelies met haar werk zeker bij aan het onderwijs. “Docenten die problemen hebben met hun laptop en daardoor de les niet kunnen voortzetten, kunnen bij mij terecht. Of studenten die wifi-problemen hebben bijvoorbeeld. Door deze problemen op te lossen, kunnen docenten hun lessen weer op een vlekkeloze manier voortzetten en studenten hun online opdrachten maken.”

“Ook vind ik werksfeer en werkplezier heel belangrijk”, vervolgt Annelies. “Daar draagt je werk voor een groot deel aan bij, maar ook het contact wat je hebt met je collega’s is daarin heel belangrijk. De sfeer binnen ons team is goed, we zijn erg open en transparant naar elkaar toe. Ik voel me thuis bij Aventus.”